Mässande om matmässa

2012-09-06 | 19:00:42

Har precis tänt i spisen och satt mig till rätta. Pustar ut efter dagens besök på Mitt kök-mässan i Göteborg. Får först och främst gratulera Karoline Jönsson till vinsten av det stora matbloggspriset. Hon driver den vackra och inspirerande bloggen Gröna Skafferiet, och är helt klart en värdig vinnare. Redan i bilen på väg ner till mässan tillönskade jag henne segern. Glad blev jag också över att Annika Ingemarsson från Smaskens.nu fick en hedersvärd förstaplats inom kategorin matprisets Hall of fame 2012. Varje enskilt inlägg är en fröjd att läsa och begrunda. Kloka ord och fantastiska recept. 

 

Lunchen intog jag under bästa möjliga omständigheter. Bara några meter bort satt nämligen hela juryn, bland annat bestående av Jan Hedh, för SM i Mathantverk samlad runt ett flertal bord. Det provades allt från ostar och bröd till marmelader och rökta fiskar. Och vilken underhållning! Det är otroligt rogivande att sitta och titta på alla dessa kännare. Det smakas, blundas, luktas, diskuteras och funderas. Jag följer med spänning vilka som kommer koras som vinnare, då dessa presenteras under morgondagen. Trevligt sätt att låta hårt arbetande och djupa kunniga människor hedras.

 

Med hem fick jag två välsmakande flaskor balsamvinäger, varav den ena med fikonsmak. En bit rökt älghjärta inhandlades för att göra helgen lite mer delikat. Allt om mats julkokbok fanns att köpa till bra pris, så nu kan jag påbörja projektet jul 2012. Därtill en hög med lektyr, för inspiration kan jag aldrig få för mycket utav.

 

Uppfylld, men ändock lätt utmattad efter dagens alla intryck, inser jag vad det är mitt hjärta slår extra starkt för. Här finns en möjlighet att dra nytta av min säregenhet och mitt egensinne. Det är inom mathantverk av något slag jag vill verka och brinna.   

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback