Julstök och wrapad vört

2012-12-10 | 19:30:46
 
Tiden går och här ekar det tomt. Jag tänker dock inte beklaga mig över att dagarna har livit till veckor sedan jag senast skrev här. Bloggen är nämligen ett hobbyprojekt som skall vara förknippat med lust och glädje, inte stress och dåligt samvete. Men äter gott, det gör jag ändå vill jag lova.
 
Jag har tidigare nämnt att familjen lagt in veto för julfirande det här året (äntligen!). Dock ser det ut som att denna refusering medför bra mycket mer julmat än vad jag trott. Nåväl, jag ägnar gärna ett par timmar på att laga mat. Och det luktar ju så förträffligt gott med alla julkryddor! Synd bara att de flesta är så konservativa gällande julmat. Hur trist är det inte att äta samma tradiga mat varje år? Jag uppskattar julmatens kryddor, men inte i dess aningen fantasilösa utförande. Så därför twistar jag till det, och då kan det bli som dagens lunch: vörtwrap med kryddstekt karré, senapsslaw och hyvlat äpple. Bra mycket roligare än uppblött doppevört med torr skinka och köpesenap!
 
1/4 paket jäst
250g vatten
3 msk vörtmix
2 msk mörk sirap
2 msk olja
1 tsk salt
150g kornmjöl
60g grahamsmjöl
150g vetemjöl
(Plus mer mjöl till utbaket)
 
Rör ut jäst i vattnet, tillsätt vört, olja, sirap och salt. Rör i mjölet, sätt på lock på bunken och låt stå i kylen ett par timmar. Tag fram 1 timme innan själva utbaket. Dela degen i bitar (antalet beror på hur stora/små bröd du önskar), kavla ut till runda, tunna bröd. Använd rikligt med mjöl, annars blir det svårjobbat! Grädda bröden i het torr stekpanna, någon minut på varje sida.
 

Vitkål

1 dl gräddfil

½ dl majonnäs (slå din egen, det blir så mycket godare!)

rikligt med senap, jag använda dijon, vanlig och grovkornig cidervinägersenap

salt, peppar

Strimla vitkålen. Slaka den genom att slå över kokande vatten och skölj sedan omgående i kallt vatten. Massera vitkålen med lite salt och låt stå en stund. Blanda ihop gräddfil med senap och majjonäs. Smaka av med salt och peppar. Låt även detta stå en stund innan du sedan blandar ihop kålen med gräddfilsröran.

 

Kryddstekta karréskivor,

Tunnskivat äpple

strimlad purjolök

 

Jag använde en kryddblandning av bruna senapsfrö, hela korrianderförn, fänkål, sellerisalt, lite anchochili samt svartpeppar till min karré. Men tag de kryddor som du uppskattar! Stek skivorna i smör, låt ligga ett par minuter innan du skivar dem.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback