Korvstoppning

2012-11-22 | 20:30:18
 

Jag har i år lyckats driva igenom min anti-jul-kampanj, mitt förslag om att skippa allt vad traditionellt firande innebär som jag anfört ett flertal gånger förut. Nu har familjen tillmötesgått min vilja om ett ickefirande, så vi kommer fly fältet. Det blir en långhelg i vår, förhoppningsvis snövita, stuga i dalarna. Trivsam samvaro i femsamhet, vårt älskvärda vi; sällskapspel, promenader, läsning, soffhäng, god mat och säkert en och annan vinteraktivitet.

 

Dock ernåddes denna framgång med vissa förbehåll, då främst vissa matrelaterade villkor. Men jag estimerar ju allt vad julförberedelser heter, så jag sysselsätter mig gärna med lite förberedande bestyr.  Men det skall börjas i tid, så det är möjligt att njuta av dessa göromål. Så den erfordrade grynkorven är idag hackad, mald och stoppad. Jag lyckades nämligen komma över fint kött till riktigt bra pris igår, så då blötlagdes korngryn och köttkvarnen monterades. Nu är 2 kilo korv redo att förtäras.

 

1½ kilo fläskkött, jag använde karré

500g korngryn, blötlagt över natten

2 gula lökar

1 tsk kryddpeppar

1 tsk vitpeppar

1½ msk salt

5 meter fjälster, blötlagda och genomsköljda

Grovsalt

Bomullssnöre

 

Mal köttet och lökarna. Arbeta ihop det malda köttet med kryddorna och avrunnet korngryn till en smidig smet. Provstek och smaka av så att kryddningen är lagom. Montera korvhornet och sätt på skinnet. Tryck ut smeten och knyt korvar i önskad storlek. Varva korvarna med grovt salt, täck med plast och ställ i kylen ett dygn. Häll bort vattnet som bildats och tillaga korven eller frys in.
Korven sjudes sakta i lättsaltat vatten under lock, ca 40 min. Vattnet skall inte koka utan bara sjuda. Korven är klart vid innertemperatur på 70 grader.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback