Nudlar från fjärran

2012-11-13 | 19:57:17
Högst av allt estimerar jag vällagad husmanskost, men låter mig gärna väl smaka den asiatiska maten, och då främst den thailändska. Dock måste jag erkänna att jag själv drar mig för att försöka tillaga denna typ av mat. Varför kan man undra, då jag inte räds diverse andra våghalsiga utmaningar i köket. Men det är av den enkla anledningen att det sällan blir så gott som jag önskar. Jag vill inte ha något tamt försvenskat substitut, när det är genuinitet jag eftersöker. Men ingen regel utan undantag, i dubbel bemärkelse. För här har jag laga mat med asiatisk influens, som dessutom smakade riktigt gott! Hemligheten måste vara den välsmakande svampbuljongen.
 

600g svamp, jag tog skogschampinjoner och trattkantareller

½-1 röd chili alt torkade chiliflingor

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 bit purjolök

1 msk olja

1 msk japansk soja

1 msk fisksås

1-2 msk teriyakisås

1 tsk sesamolja

Vatten

 

Hacka svamp, lök, purjolök och vitlök samt chilin. Fräs i olja, slå på vatten så det täcker och låt småkoka i 20-30 minuter. Sila buljongen, slå tillbaka i grytan och smaksätt med sesamolja, fisksås, soja och teriyaki. Eventuellt kan det behövas lite mer chili. Lägg gärna tillbaka lite av svamphacket i buljongen.

 

400g fläskfärs

1 tsk grön currypasta

1 tsk fisksås

1 tsk tahini, sesampasta

Ev vitlök

 

Blanda färsen med övriga ingredienser och låt stå och mogna i 30 minuter. Rulla små köttbullar, fräs hastigt i olja och lägg sedan ner i den heta svampbuljongen. Låt sjuda någon minut.

 

4 portioner risnudlar

Finstrimlade grönsaker, jag tog morot, vitkål och purjolök

Rostade sesamfrön

 

Lägg nudlarna i den heta svampbuljongen och ltd dessa precis mjukna. Slå upp i varma tallrikar, strö över grönsaker och sesamfrö
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback