Sur deg och älgens rökta hjärta

2012-11-27 | 20:08:58

Mina göromål saknar sällan intensitet. Idogt tjänar jag min vetgirighet, ständigt strävande efter att prestera lite mer och lite bättre. Mångt och mycket en god egenskap, dess disfavör är dock rädslan för att misslyckas. Just den rädslan fick mig att skjuta mitt havande av surdeg på framtiden. Räddhågen sökte jag kunskap, men uppgifterna var åtskilliga och det verkade finnas lika många surdegskoncept som det fanns surdegsbesittare.

 

Förra veckan kände jag mig dock påläst nog att ge surdegen ett försök. Lite vatten, mjöl och mycket väntan senare är jag numera helt betagen. Det har på kost tid hunnits med att baka både bröd, bullar, pizza, knäckebröd och pita. Samtliga mjölrätter beredda med den beryktade surdegen som enda jäsningsmedel. Jag kan med viss genans erkänna att jag hänfört satt och iakttog brödet under gräddningen, det slutade aldrig växa!

 

Bröd bakat på surdeg är inte enbart oerhört välsmakande, det gynnar hälsan också.  Surdegens pH-sänkande effekt främjar nämligen upptaget av mineraler som kalcium, zink och järn. Dessutom genererar det låga pH-värdet i en långsam blodsockerhöjning, vilket ger en bättre mättnad och blodsockerprofil. Dubbel lycka med andra ord.

 

Nåväl, med ett gott stycke surdegspita i frysen är du alltid rustad för att ordna GKS (gott-käk-snabbt). Ikväll nyttjade jag det esset i rockärmen. Därmed fick jag åtnjuta surdegspita fylld med pepparrotsslaw, rökt älghjärta och balsambräserad lök. Måste jag tydliggöra hur gott det var?

 

Vitkål

2 dl gräddfil

Rikligt med riven pepparrot

En skvätt äppelcidervinäger

Rökt älghjärta

1-2 gula lökar

1-2 dl balsamvinäger

Pitabröd

Salt, peppar

 

Strimla vitkålen. Slaka den genom att slå över kokande vatten och skölj sedan omgående i kallt vatten. Massera vitkålen med lite salt och äppelcidervinäger och låt stå en stund. Blanda ihop gräddfil med finriven pepparrot, smaka av med salt och peppar. Låt även detta stå en stund innan du sedan blandar ihop kålen med gräddfilsröran.

 

Skiva löken fint, använd gärna mandolin. Fräs löken lätt i lite olja utan att den tar färd. Slå på vinäger och låt allt bräsera en bra stund, sötman skall komma fram. Smaka av med salt och peppar.

 

Rosta pitabrödet om det inte är nybakat, fyll med slaw, rökt älghjärta och bräserad lök. Njut.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback