Toast it!

2012-11-11 | 13:12:53
 
Det gäller att bida sin tid här i lilla svarta torpet, när det trängtas efter något i matväg. Jag drabbades nämligen av ett nostalgiskt ögonblick här om dagen, och erinrades då de otaliga toasts som inmundigats under mina barndomsår. Eftersom mjukt bröd enligt mitt tycke måste vara rostat för att vara ätbart, passar de varma smörgåsarnas frasighet mig ypperligt. Men detta matminne och tillika lustan att ånyo få smaka denna smörgåsarnas smörgås, tar sin tid om det som i mitt fall måste föregås av brödbak. En bra toast kräver ett bra bröd, annars har hela skapelsen fallerat redan innan tillberedningen påbörjats. Dock var det värt all väntan, då jag hade den goda toasten att emotse. Och nu ligger en hel brödlimpa i frysen och väntar, med andra ord: Många goda varma smörgåsar att få erfara framöver.
 
(Och har du likt mig inget smörgåsjärn så fungerar stekpann/grillpanna perfekt, använd en ugnsform och mortel som press)
 
300g kallt vatten
3 g jäst
130g rågsikt, från Tun kvarn
260g vetemjöl special, jag använda saltå kvarn
10g sesam
15g linfrö
11g salt
smör+ frö till formen
 
Rör ut jästen i vattnet, blanda i övriga ingredienser och rör till en jämn smet. Sätt lock på burken och låt stå ett par timmar i kylen, låt därefter stå 8-10 timmar i rumstemperatur. Sätt ugnen på 250grader, gallret skall vara strax under mitten. Ställ gärna in en liten ugnsfast form också.
 
Smörj en brödform med smör. Strö ut rikligt med frön och mjöl på ett bakbord, vänd upp degen och vik ihop längsidorna till mitten med mjölad hand. Lägg i limpan med skarven nedåt i formen, låt jäsa under duk ca 40-50 minuter. Sätt in brödet i ugnen, slå lite vatten i ugnsformen. Grädda 10-15 minuter, sänk då värmen till 200-225 grader. Grädda brödet nått 98 grader, tar ca 15-20 minuter. Öppna gärna luckan och släpp ut lite ånge vid 2-3 tillfällen. Tag ut brödet ur formen, lägg in det upp och ner på gallret i 5 minuter för att ge det mer skorpa på undersidan. Tag ut och låt kallna på galler.
 
(Åter igen inspireras jag av Martin Johansson, den mannen alltså!)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback