Färsfyllda paprikor

2012-10-01 | 20:07:37
Fyllda grönsaker är underskattat! Ser man bara till att grönsakerna, i det här fallet paprikor, är genomsteka så agerar de fantastiska bevarare av var enda smakförnimmelse. Häng nu inte upp er på det jag valt att stoppa i mina paprikor, och vilka kryddor jag använt. Lyssna till dig själv och din kyl!
 
 

2-4 paprikor, beroende på storlek

400g nötfärs

200g svamp, jag använda nyplockade kantareller

1 bit purjolök

Salt, peppar

Curry

Smör

 

2 dl creme fraiche

½-1 dl mango chutney

½-1 tsk sambal oelek

1 vitlöksklyfta

Curry efter smak

 

Sätt ugnen på 200 grader. Dela och kärna ur paprikorna, lägg in i ugnen med snittsidan ner i 15-20 minuter. Blanda under tiden ihop creme fraiche med mango chutney, sambal oelek, pressad vitlök samt curry . Lite salt och peppar är också på sin plats. Låt stå medan du förbereder färsen.

 

Hacka eller skiva svamp och purjolök. Fräs färsen tillsammans med svamp och lök i smöret, krydda med salt, peppar och curry. Slå eventuellt på lite vatten om färsen går torr. När färsen är brynt, blanda ner drygt hälften av creme fraich-röran. Fyll de förbakade paprikorna, fördela resterande creme fraichröra överst på paprikorna. Lägg i smord form och baka ytterligare 15-20 minuter. Servera förslagsvis med ris eller bulgur.

 

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback