Green monday

2012-10-15 | 13:18:43
Får jag välja serveras det gärna fisk alla veckans dagar, här i lilla svarta torpet. Givetvis blir det en del kött och kyckling också, därtill helgröna rätter med jämna mellanrum. Dock vill jag understryka att det inte handlar om några vegetariska kycklingbitar eller grönt bacon när jag lagar köttfritt. Sådana produkter ger mig rysningar. Vegetarisk mat för mig handlar främst om baljväxter. Jag äter mer än gärna linser, bönor och kikärter. Om de inte står som huvudnummer i en rätt får de gärna agera biroll, deras utfyllningsfunktion är bra både för plånbok och miljö. Dagens gröna tips blir linsbiffar. Detta recept är pålitligt och har följt med mig genom åren, och jag tackar kocken Tom som gav det till mig. Servera gärna biffarna med currysåsen, det passade mycket bra tillsammans.
 
1½ dl linser
2 dl vatten
1 gul lök
1 stor morot
1 stor skalad potatis
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 ägg
1 msk olivolja
1 msk potatismjöl
svartpeppar och ev örtkrydda
olja och smör till stekning
 
2 dl gräddfil
½-1 dl mango chutney
1 tsk curry
salt, peppar
 
Koka upp vatten tillsammans med buljong och lök, tillsätt linserna . Låt koka på svag värme tills det blivit en grötig massa, ställ åt sidan och låt svalna. Skala och finhacka löken, finriv potatis och morot. Blanda de svala linserna med morot, potatis, ägg, peppar, olivolja, potatismjöl och ev lite salt. Provstek lite smet, om biffarna trillar isär tillsätt mer potatismjöl. Forma och stek därefter biffarna gyllenfärgade på båda sidorna.
 
Blanda ihom curry och mango chutney, vänd ner i gräddfilen. Smaka av med salt och peppar. Låt stå och mogna i kylen någon timme.
 
Servera med potatis, bulgur, ris eller kanske i pita/wrapbröd.
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Både ser gott ut och låter mycket gott. Jag är inte heller särskilt mycket för vegetariska kött-substitut. Quorn nån gång om året om syster är på besök. Vi köpte sojafärs (torkad variant som man blötlägger innan användning) för att testa om det gick att använda till exempelvis tacos, för att få ett vegetariskt alternativ som barnen går med på. Men usch och fy, det smakade helt oaptitligt. Nej, ska det vara vegetariskt ska det vara med baljväxter.
Stor varm kram!

2012-10-15 @ 13:23:31
URL: http://rebeccatorma.se
Postat av: Hanna

Åh, vad gott det ser ut! Det här receptet ska sparas och lagas :)


Svar: Det måste du göra, de är verkligen jättegoda. Dessutom funkar de fint att frysa in :)
myckenheter.blogg.se

2012-10-15 @ 14:04:43
URL: http://havskristall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback