Halstrad

2012-10-19 | 19:40:14
 
Nedsatt pris på kallrökt lax resulterade i en fredagslunch helt i min smak. Jag brukar nämligen spana efter nedsatta varor i matbutiken, då jag tycker det är synd att fullt ätbar mat slängs. Men okej, regelverket tillåter inte affärerna att sälja varor vars bäst-före-datum passerat. Därför tycker jag att det är bra, att det Ica Maxi där jag storhandlar är duktiga på att sänka produkter. På så vis kan vi konsumenter medverka till att minska matsvinnet. Nåväl, åter till min lax. Jag valde att halstra den. Där till serverade jag mig själv gräddfilspotatis och en råmarinerad syrad sallad på vitkål, äpple och lök.
 
500g kallrökt lax, gravad eller färsk kan också användas
800g potatis, köp ekologisk
2 dl gräddfil
1 msk smör
salt, peppar
 
1/4 litet vitkålshuvud
1 äpple, gärna plockat i din eller grannens trädgård
1 lök, jag använde gul
1 msk äpplecidervinäger
1 msk rapsolja
1 msk finriven pepparrot
finhackad persilja
salt
 
Börja med att förbereda sallade. Finstrimla vitkålen med mandolin, masera in lite salt och slå på vinäger. Finstrimla lök och äpple, lägg i iskallt vatten med lite vinäger i.  Låt stå i kylen medan resten förbereds.
 
Koka potatisen. Använder du ekologsik potatis kan du gott låta skalet vara kvar, annars rekomenderar jag att du skalar den. När potatisen mjuknat så kan du slå av den, låt ånga av. Under tiden hettar du upp en torr stekpanna. Lägg i laxen och halstra den på hög värme. Den skall få yta men behålla sin kärna "rårökt". Mosa ihop potatisen med gräddfil och smör, smaka av med salt och peppar. Låt gärna moset vara mer stompat än pure, dvs med mer bitar kvar.
 
Vänd ihop vitkålen med den avrunna löken och äpplet. Riv i pepparrot, vänd ner olja och hackad persilja. Anrätta på tallrikar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback