Het chili

2012-10-09 | 20:10:36
En ruggig dag kräver sin gryta! Här har jag försökt mig på att laga en chiligryta med inspiration från den äkta chili con carne. Dock har jag givetvis både tomat och bönor i, för jag kan nämligen inte följa recept. Dessutom kände jag inte för att koka chili till ett helt fotbollslag, eller besöka bolaget för spritinköp. Dock måste jag meddela att ni inte får några exakta mått på kryddor, av den enkla anledningen att jag inte måttar när jag lagar mat. Sedan är det var mans/kvinnas uppgift att själv anpassa styrkan efter sitt eget tycke. Så inspireras lite men experimentera mycket!
 
400g högrev
100-200g torra kidneybönor (blötlägges dagen innan!)
1 burk krossade tomater av god kvalitet
1 burk öl, 33cl
1 köttbuljongtärning
2 msk tomatpuré
2 gula lökar
2-3 klyftor vitlök
1 msk rödvinsvinäger
2 lagerblad
chipotle pasta
anchochilipulver
malen spiskummin
malen koriander
torkad oregano
inlagd jalapeno
olja
salt, peppar
ev maizena
 
Skala och finhacka vitlöken, hacka löken grovt. Putsa och skär köttet i grytbitar. Bryn köttet i omgångar i olja i en stekpanna. Fräs tomatpuré, vitlök, lök, chilipulver, chipotlepasta och spiskummin i olja i en stor gryta någon minut. Lägg i köttet och inlagd jalapeño, lagerblad, oregano och koriander. Slå på öl,vinäger och krossade tomater, smula ner köttbuljongen och slå på mer vatten så köttet täcks. låt småkoka i 1½-2 timmar, tillsätt därefter de blötlagda och avrunna bönorna. Slå eventuellt på lite mer vatten, då bönorna behöver vätska. Koka ytterligare en timma, rör då och då så det inte bränner fast. Smaka av med salt och pepppar, red vid behov med lite maizena. Laga gärna grytan dagen innan, den blir godare av att stå till sig.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback