Högtidlig förrättning av en sten

2012-10-31 | 19:42:38
Dagar som denna förbannar jag att denna blogg inte tillhandahåller olfaktorisk upplevelser. Det doftar nämligen ljuvligt i det lilla svarta torpet, vilket kommer sig av nyligen fullgjort brödbak. Jag har nämligen haft invigning av den baksten som jag numera är i åtnjutande av, tack vare de trevliga killarna på Ahlgrens marmor. Det märks tydligt att denna sten kommer ta mitt bröd till en ny och intressant nivå. Tillsammans med mig och Mr Smeg utgör nu bumlingen (för gissa om den är tung!) den treenighet som kommit att bli det här torpets stenugn.
 
Brödet bakades på det rågsiktsmjöl som inhandlades på matmarknaden i söndags, som jag besökte i fint sällskap av mamma och syster. Och gissa om mjölet var färskt! Det hade nämligen malts så sent som den 23 oktober. Så tack till Tuns kvarn som mycket mjöl för pengarna, då en påse ekologiskt närproducerat mjöl på 4 kilo endast kostade 25 kronor. Mindre än vad många av affärens "brödlimpor" kostar, och jag får ut 10 stycken på min mjölsäck. Vem sa att det var dyrt att handla ekologiskt?!
 
390g rågsikt
300g kallt vatten
10 g rostade sesamfrön
10 g linfrön
3 g jäst
9 g ekologiskt havssalt
 
Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser. Arbeta ihop till en smidig deg. Sätt lock på burken (eller använd plastfolie) och ställ in i kylen. Jag lät den stå över natten, 10 h. Tag ut burken ur kylen och låt stå i rumstemeratur i ytterligare 8 h.
 
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in ugnen. Mjöla ett bakbord rikligt och vänd ut degen. Drag ut degen till en rektangel, vik in långsidorna mot mitten så de överlappar. Låt skarven hamna i mitten. Lägg brödet med skarven ner i en välmjöld brödkorg och lägg på en duk. Efter 40 minuter vänder du upp brödet på ett bakplåtspapper och snittar i skarven. Hysta in brödet på den heta stenen, tag gärna hjälp av en skärbräda eller dyligt. (Du kan skvätta in lite vatten i ugnen om så önskas). Håll koll på brödet, sänk eventuellt värmen till 200-225 efter 10-15 minuter. När det gått 20 minuter kan du öppna luckan och släppa ut lite ånga. Brödet är fördigt när det låter ihåligt då du knackar på dess botten, svårt att säga exakt tid då faktorer som limpans utformning och din ugn spelar in. Låt brödet svalna på galler.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback