Snabba laxar

2012-10-24 | 19:23:50
Höstmörkret är här för att stanna. Jag klagar inte, tända ljus skänker hög mysfaktor hör i det lilla svarta torpet. Dock kan jag inte annat än att konstatera, att min usla kamera funger om möjligen än sämre i dunkelt sken. Matbloggande kräver nämligen bild till receptet, enligt min uppfattning. Föga nöjsamt är det att stå och arrangera maten på tallrik och sedan inte lyckas knäppa en bild som lever upp till den njutning mat sedan skänker när jag inmundigar den. Så det blir en del måltider som inleds med en surmulen Anna pga misslyckad fotosession. Lyckligtvis är jag inte långsynt, utan brukar snart återgå till en positivare sinnestillstånd. Tänk vad lite mat kan göra gott! Därtill är det skönt att vissa dagar låta ugnen göra det mesta arbetet.
 
4 laxfiléer
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
½-1 dl sweet chilisås
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
förslagsvis ris till servering, ekologiskt sådant
 
Sätt ugnen på 200 grader, lägg laxfiléerna i en ugnsfast form och krydda med salt och peppar. Blanda ihop sweet chilisåsen med creme fraiche, mjölk och sweet chilisås. Pressa ner vitlöksklyftan. Häll såsen över laxen, grädda sedan i ugnen 15-20 minuter. Servera med grönsaker och ris.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback