Syrlig lax

2012-10-29 | 19:46:53
Det här med att vida tiden fram och tillbaka två gånger per år är inget jag uppskattar. Det har allt annat än en positiv inverkan i mitt liv som skalman. Mat- och sovklockan är helt satt ur sin funktion. Därtill är det vid förevarande gråruggiga dag mörkt redan vid fyrasnåret. Dunkel och tidsomställning till trots, jag estimerar alltid en bit god lax. Den lite fetare laxen harmoniserar fint tillsammans med något syrligt. Citron är ofta det självklara valet, men jag är väldigt förtjust i allsköns vinäger. Därför faller denna vinägerstekta fiskfilé mig i smaken.
 
4 potionsbitar av laxfilé
2 dl balsamvinäger
ev lite honung, beroende på vinägerns sötma
salt, peppar
vatten
valfritt tillbehör, i mitt fall basmatiris
 
Värm upp en stekpanna med vinäger och ev honung. Låt koka upp och småkoka i ca 10 minuter. Tillsätt vatten vid behov, om pannan börjar gå torr. Salta och peppra laxen, lägg i och låt pocheras på medelvärme i några minuter, Vänd och pochera andra sidan. Ös gärna laxen lite under tiden. Kontrollera om laxen är klar, max 50 grader enligt mitt tycke. Smaka eventuellt av med lite mer vinäger för ökad syra.  Anrätta på tallrikar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback