Var din egen Sara Lee!

2012-10-27 | 13:28:00
 

I kyldiskarna i affären trängs numera förpackningar som tillhandahåller pizzakitt, färdigt att bara rulla ut. Jag blir dock inte riktigt klok på dessa produkter. Först och främst kostnaden, för inte ens en tredjedel av priset lagar du en betydligt mer ren och godare pizzadeg hemmavid. Aspekten lokal produktion är ett minne blott, den färdiga degen är bortaproducerad. Kanske i Frankrike, kanske Italien? Sara Lee producerar till exempel degen i Frankrike men tomatsåsen i Spanien. Tänk, din pizza är verkligen välberest… Sedan är det skrämmande att något så enkelt som en pizzadeg som egentligen bara behöver innehålla mjöl, vatten, salt, lite olja och eventuellt lite jäst, har en innehållsföreteckning som lyder följande:

 

Vetemjöl, vatten, vetestärkelse, vegetabiliskt fett, bakpulver (E450i, E500ii), salt, alkohol, olivolja, laktos, skummjölkspulver, förtjockningsmedel (E412), emulgeringsmedel (E322, E472e), jäst.

 

Nåväl, det är upp till envar att välja, men jag tycker det är viktigt att det valet är medvetet gjort. Och precis som Delizie skriver på sin hemsida, Att laga mat, särskilt tillsammans, är bland det roligaste man kan göra. Så inkludera hela hushållet i matlagningen och lägg lite extra krut på att verkligen göra maten hemlagad. Den kalljästa pizzadegen som jag gör kräver minimalt arbete, bara lite framförhållning. Och den är vär den framförhållningen vill jag lova.

För kännedom: Delizie skriver förvisso också Men det finns trots allt en del moment i matlagningen man gärna kan vara utan. Och ja, jag får väl erkänna att jag ibland skulle kunna avvara disken till någon annan. Speciellt när efter-maten-dvalan är ett faktum.  

 

2 dl vatten

¼ pkt jäst

180g vetemjöl, jag använde saltå kvarn

120g dinkelsikt

1 tsk salt

1 msk rapsolja

 

 

Rör ut jästen i kallt vatten, tillsätt olja och salt. Vänd ner mjölet och arbeta degen smidig. Sätt ett lock på buken eller plasta den med plastfolie. Ställ in i kylen och låt stå minst 8 h. Min stod 14 h, och smakade ypperligt. Ta fram degen ut kylen 30 minuter före du bakar ut den. Kavla inte pizzan, utan arbeta med mjölad hand ut en eller flera bottnar på bakplåtspapper. Montera din pizza efter eget tycke, jag använde rester av en ratatouille, skivad lök samt ost. Grädda pizzan på het plåt i het ugn, svårt att säga tid och grad. Osten skall smälta och kanterna bli frasig. Förslagsvis: Sätt dig på vakt, låt din ugn stå för en stunds praktföreställning. Faktiskt mer underhållning än de flesta av dagens tvproduktioner…

 

 


Kommentarer
Postat av: KINA

mi amore ;) Italienskan kanse inte är så bra. Men har glömt att säga att din nya sten till att baka på ligger här nere. Kanse man kan få en pizza eller ett bröd nån dag. Gladast blir nog dom underbara killarna på br. Ahlgrens marmor i Remenedal för en korg med bröd =)

2012-10-27 @ 16:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback