Kvick müslilimpa

2012-09-04 | 20:21:01
Det bakades bröd i torpet denna blåsiga tisdag. Ett infall under tristessens dimma, och en åtgärd för att förhindra att gräddfilen skulle bli otjänlig som föda. Egentligen är jag inte så mycket för bikarbonatlimpor, då jag tycker strukturen påminner för mycket om sockerkaka. Dessutom påverkas B-vitamin negativt av det höga ph-värde som bikarbonatet genererar i under sin hävningsprocess. Så inget frukost- eller vardagsbröd för min del, dock får det agera mellanmål ibland. Men då måste det enligt mitt tycke rostas.
 
2 dl gräddfil, hjordnäras ekologiska
2 dl vatten
2 dl ekologisk müsli från myssligubben
2½ dl ekologisk vetemjöl från saltåkvarn
1½ dl ekologisk rågmjöl från änglamark
1 dl grahamsmjöl från Vänga kvarn
½ dl linfrö
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 finriven morot
 
Sätt ugnen på 175 grader, lägg  en bit bakplåtspapper i botten på en brödform och smörj kanterna. Blanda ihop alla torra ingredienserna i en skål. I en annan skål blandar du samman vattnet, gräddfilen och moroten. Tillsätt mjölblandningen och rör samman degen. Häll upp i brödformen och sätt in i ugnen.
 
Gräddningen beror på hur ugn och form ser ut. 70 minuter är ett riktmärke, men använd gärna en termometer som skall visa 98 grader. Tag ut och låt brödet vila en liten stund innan det tas ur formen. Låt därefter brödet svalna innan det skivas.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback