Rivet rågbröd

2012-09-24 | 13:44:55
Ömsom regn, ömsom solsken. Vi kan konstatera att hösten är här för att stanna, septembermörkret kommer snart övergå till ett ännu mörkare oktoberdunkel. Jag klagar dock inte, för jag uppskattar denna lövfällningens tid. Raggsockar, tända ljus, mustiga grytor och kyliga promenader passar mig bättre än den solstinna och allt som oftast kravfyllda sommaren. När regnet spattrar mot fönsterrutan och jag får stå med händerna i en bröddeg, då trivs jag. Här kommer således ett brödrecept. Det kräver lite framförhållning men ganska liten arbetsinsats. Fyll nu frysen med riktigt bröd!
 
Dag 1
3 dl filmjölk, Hjordnäras ekologiska
3 dl vatten
25g jäst
5 dl råggryn, Icas I love eco
 
Rör ihop jästen med vatten och filmjölk i en skål, tillsätt därefter råggrynen. Täck skålen med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn.
 
Dag 3
degen från dag 1
3 dl vatten
1 msk ättika
2 msk mörk sirap
1 msk salt
5 dl ekologiskt grahamsmjöl, Vänga kvarn
11 dl ekologisk grovt rågmjöl, Coop Änglamark
ytterligare rågmjöl till utbak
 
Blanda degen från dag 1 tillsammans med vatten, ättika, salt och sirap. Tillsätt därefter grahamsmjöl och rågmjöl, arbeta degen smidig. Låt därefter degen jäsa ytterligare i 2h.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Tag upp degen på välmjölat bakbord och dela den i två delar. Deta därefter degen i ett antal små delar, du väljer själv hur stora brödkakor du vill ha. Rulla degarna lätt till små bullar och låt stå ett par minuter. Tryck därefter ut till runda små kakor på ½-1cm tjocklek, tänk på att använda mjöl så brödet inte fastnar. Lägg på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa i cirka 30 minuter.

Nagga brödet och grädda mitt i ugnen, ca 20 minuter.Låt kakorna svalna lite på bakgaller innan du skär med en kniv runt kanten på varje kaka, använd förslagsvis en liten skalkniv. Riv därefter kakorna mitt itu. (Jag vet, det är lite tålamodsprövande men klart värt besväret!)

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback