Smörstekt torskrygg

2012-09-26 | 16:10:05
Jag älskar fisk! Fisk är verkligen perfekt vardagsmat, då det går snabbt och enkelt att tillaga. Lax är favoriten, vara sig den är rökt, gravad, rimmad eller stekt. Dock blir jag med jämna mellanrum sugen på torsk. Jag vet att det är många som skyr den vita fisken, då skolkökets fiskmassaker gör sig påmind. Ta dig dock lite tid att läsa igenom detta, så lovar jag att du snart kommer att laga fisk flera gånger i veckan.
 
 
4 portionsbitar MSC-märkt torskfilé
1 sats rimlag
1 sats bachamelsås
riven pepparrot efter smak
kokt potatis, förslagsvis en ekologisk sådan
salt, peppar
smör och olja till stekning
 
Rimma fisken i rimlagen 20-30 minuter. Gör under tiden en bachamelsås som du smaksätter med en rejäl mängd riven pepparrot.
 
Tag upp fisken ur rimlagen och torka den lätt med lite papper, krydda med lite salt och peppar. Hetta upp olja i en panna, lägg i fisken och tillsätt smöret. Låt steka någon minut, vänd på fisken och ös med stekfettet. Håll koll på temperaturen så fisken inte översteks (högst 50 grader!). Servera!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback